Comment ça va

5 september 2019 - Bodrum, Turkije

Beetje een vreemde titel voor een blog die zich volledig in Griekenland afspeelt. Komen later in de blog wel op terug.

IMG_6262

Na afscheid genomen te hebben van het verassend mooie Oostenrijk was het tijd voor het v

oor ons bekende Griekenland. Afgelopen jaren al naar Rhodos en Kreta geweest tijdens onze kortere vakantie. Het “vaste land” wilden we als eerste aandoen. Één van de redenen was dat het nog steeds hoogseizoen was en wij dachten dat het iets minder druk zou zijn in vergelijking met de eilanden.Klinkt makkelijk maar waar moesten we nu precies heen … niet alleen bij Piet Klerkx is de keuze reuze! Dus daar begon het plannen weer, normaal iets wat ik (Hub) wel leuk vindt maar nu wel klaar mee was (understatement!). Want naast Griekenland “moesten” we langzaam ook gaan kijken naar Georgië en Japan. Effe overlegt en tot de conclusie gekomen dat we niet te moeilijk gingen doen in Griekenland, de originele ideeën over “island hopping” bleven wel staan maar in een afgeslankte vorm en vooral met veel rust (of te wel strand dagen). Jammer genoeg geen Santorini, Mykanos of Naxos – maar Samos, Kos en Fournoi (waar overigens achteraf niets mis mee is). Oudheid moeten we allebei niet veel van hebben, vooral als het een stapel stenen betreft waar we een Griekse tempel in moeten zien. Iedereen het zijne, maar wij zijn toch te nuchter. Gekozen dus om Athene over te slaan (jammer voor de Akropolis, volgende keer beter zullen we maar zeggen) en nog een weekje met de auto Meteora, Delphi en Pilion aan te doen alvorens naar Samos te vliegen.

IMG_2462

Meteora was geweldig, wat een mooie kloosters gebouwd op een soort Kars gebergte. Steile rotsen die eigenlijk alleen door rots beklimmers toegankelijk zijn met daarop of tegen aangeplakt een klooster. Waarom? Bescherming tegen Ottomaanse en andere aanvallers. Alleen met trapladder of mand met hefsysteem te bereiken… toen nu is het een stuk eenvoudiger ;-). Nu zijn de kloosters van binnen wel zo’n beetje hetzelfde, iconen, oude kroonluchters etc. Heel koptisch/orthodoxchristelijk, dus hebben we ze niet allemaal (6 die nog open zijn) bezocht. Het was vanuit Athene wel een lange rit (met een Fiat Panda !?!?) naar Meteorea waarbij continue tol betaald moest worden. Zou denken dat die Grieken ons nog wel wat verschuldigd waren, waren die wegen niet met Europese subsidies gebouwd?

IMG_6208

Pilion is een enorm mooi schiereiland wat nog redelijk onontwikkeld is (in vergelijking met de rest van Griekenland). Je kunt er mooi wandelen, heeft mooie baaitjes en kunt er zee-kajakken. Was vooral de reden voor ons bezoek. Jammer genoeg hadden een “een superdeal” gevonden voor een mooi 3* hotel waar we drie nachten sliepen. Leek redelijk kort bij de oostkust waar we zouden gaan kajakken. Waarheid was dat dit hotel bovenop de berg lag in de middle of nowhere! Ja dicht bij de skipistes maar daar heb je in de zomer zo verdomt weinig aan ;-) Stukje rijden (45 min over minder dan 20 km) wederom voor de kajak tour, maar was echt de moeite waard. Een hele dag kajakken met vertrek in de haven waar Mama Mia is opgenomen (snappen wel waarom) door de mooie baaitjes van Pilion en door zee-grotten. Superdag gehad en de volgende dag nog teruggereden om wat uitgebreider te gaan zwemmen in één van de baaitjes.

2019-08-19 11.37.29

Na Pilion stond Delphi op het programma, tja toch wat oudheid .. maar we wisten dat er ook een aantal mooie wandelroutes lagen. Dus 2 uurtjes het orakel van Delphi bezocht (best aardig in combinatie met het museum) en de dag erna een mooie wandeling gemaakt van het hoger gelegen Delphi naar de kust door de oudste olijfgaarden van Griekenland. Delphi is een hele mooi plaats vooral door zijn ligging, meeste mensen slapen er niet en komen een aantal uurtjes “orakelen”. Jammer want het heeft hele leuke restaurantjes met mooie vergezichten en een super zonsondergang.

IMG_6303

Afscheid nemen van onze Panda was wederom niet zo moeilijk (alhoewel het in Chili een Uno bleek te zijn) - zeker omdat we naar Samos zouden vliegen. Op Samos sliepen we op twee verschillende plaatsen: Pythagoria (juist ja van de stelling van Pythagoras) en Vathy (hoofdstad). Leuke strand dagen gehad vooral op Pythagoria. Vathy gebruikte we als uitvalbasis voor een dagtrip over het eiland (per auto). Jammer genoeg gooide een bosbrand bijna roet in het eten, maar bleef het voor ons bij rook. Hart van Nederland heeft ons nog geprobeerd te benaderen, omdat er toch Nederlandse toeristen geëvacueerd waren vanuit hun hotels… we kwamen er contractueel niet uit dus jammer genoeg geen wereldfaam voor ons. Samos is een mooi eiland, met leuke bergdorpjes en een kleine waterval/canyon die wij bezochten. Kwamen in één van de bergdorpjes nog een collega van Hub tegen, grappig alleen kwamen we daar pas bij terugkomst in het hotel achter! Twijfelde of het ze wel echt was ;-)

IMG_6529

Ook wel de nodige tijd op het strand gebracht. Gaf mij (Hub) tijd om een aantal zaken te gaan plannen en gelukkig kwam het plezier om dit te doen ook weer terug. De motivatie was op een moment zover verdwenen dat ik zelfs voorstelde om ons in Georgië wel gewoon te aan te sluiten bij een groepsreis ;-) Je hebt soms van de momenten.

Een korte ferry trip bracht ons na Samos op Fournoi (of Fourni). Nog nooit van gehoord? Dat kan wij ook niet, volgens de Lonely Planet een onbekende parel. Of het dat ook was, tja mooi was het in ieder geval .. het strand lag letterlijk voor onze deur en stadje op 200 meter. Weinig buitenlandse toeristen, hier komen vooral de Grieken zelf, gaven het een echt authentiek gevoel. Dit maakte het wel een mooie belevenis en hadden Fournoi dan ook niet willen missen. Wel zijn er waarschijnlijk nog heel veel van deze kleine, ongerepte eilanden. 3 dagen was meer dan genoeg voor ons, want naast stranden en koffie drinken in de lokale Tavernes was er niet veel. Ja een kapper waar ik toch maar heen ben gegaan. Heeft overigens goed zijn best gedaan, met een kort geschoren koppie stond in binnen 5 min weer buiten. Griekse efficiency ;-)

IMG_6346

En toen Kos, we hadden (wederom) een “superdeal” gevonden op booking.com “All inclusive” hotel voor een prijs waar we in Kos stad alleen een klein appartementje voor konden vinden. Besloten om het een kans te geven. Kreeg goede recensies en 5 dagen zouden we wel overleven, toch? Wat een vreemd gevoel om na de rust van Fournoi in zo’n resort aan te komen. Was de laatste dag van de zomervakantie en dus druk. Wat bleek, 98% van de hotelgasten waren Frans! Eigenlijk werd het hotel alleen aan Fransen gesleten via een Tui Holiday club concept. Alles, maar dan ook alles was gericht op Fransen. We werden aangesproken in het Frans, zeer actief animatie team was continue aan het blèren in het Frans. Franse muziek tijdens de “shows” ’s avonds (denk aan Jac Brel of Edith Piaf… kennen verder weinig andere Franse zangers). Leuk? Ja, na een tijdje konden we de humor er wel van inzien en de meeste medewerkers ook. Bleek later nog een Nederlands stel in het hotel te zijn en een paar verdwaalde Polen en Engelse. Het was eigenlijk geweldig. Lekkere zwembaden (incl. adults only pool), goed eten en drinken. Gaf mij de tijd om Japan en Georgië te plannen, nieuw ideeën op te doen. Bijvoorbeeld om vanuit Turkije met de Dogu Express (lange treinreis) naar Georgië te reizen en Azerbeidzjan ook op te nemen. Ook kwam zo het reisplezier weer helemaal terug! Want achteraf was het echt nodig om even helemaal niets te doen, nou ja helemaal niets pas ook niet bij ons. Dagje fietsen door Kos dan nog maar … ;-)

IMG_6163

Wij zitten inmiddels in Bodrum (Turkije) en vliegen morgen naar Istanbul … Bart en Jenny komen vrijdagavond aan en samen gaan we Istanbul verkennen. Zou een hele mooie stad moeten zijn zegt iedereen dus zijn benieuwd. We hebben er zin in …..

Au Revoir en méchri tin epómeni forá.

1. Nixole Laga:
    5 september 2019
    In 1 woord GEWELDIG
  2. Jeanne Brangers:
    5 september 2019
    Leuk om al je avonturen te lezen. Veel plezier in Turkije. Ga je een boottocht maken over de Bosporus? Goede voortzetting van de reis.
  3. Thérèse Treverlo-Poublon:
    6 september 2019
    Weer genoten van jullie verhalen.
    Zo komen jullie nog ergens en.....jullie genieten er ook van.
    Succes en geniet met jullie toekomstige reizen.Ik kijk nu al uit naar jullie volgende belevenissen.
  4. Pap van Christel:
    10 september 2019
    Hoi Christel en Hub. Wat late reactie wellicht, maar we waren zoals jullie bekend, met de rest van de familie het weekend aan de Moezel. Griekenland is dus een mooi land en misschien voor ons nog een bestemming.

Een mooi Frans avontuur in Griekenland, vandaar ook de titel van dit verslag. De planning voor Japan is rond, dus we zijn benieuwd hoe goed jullie ( en wij) na afloop Japans spreken.