See you later alligator

24 april 2019 - Panguitch, Utah, Verenigde Staten

Inmiddels aangekomen in de USA! Wat een cultuurshock, of eigenlijk ook weer niet. We zijn immers al vaker in Amerika geweest en ik werk voor een Amerikaans bedrijf. Maar toch, na maanden in Zuid en Midden Amerika… Voordat we ons weekje Florida toelichten nog even terug naar de laatste dagen Panama, Boquete wel te verstaan. Wat een geweldige plaats, een natuurpracht en wat we op veel plaatsen in Panama misten – leuke restaurantjes en gezelligheid. Geen wonder dat veel Amerikanen na hun werkende leven, ervoor kiezen om hier van hun pensioen te genieten. Hun eigen Costa del Sol of Benidorm 😉 Wij hebben een aantal mooie wandelingen gemaakt in Boquete waarbij nog een laatste keer op zoek gingen naar bijzondere vogels, vlinders, apen en ander gespuis. En dat is bijzonder goed gelukt kunnen we zeggen – want naast kapucijnapen, kolibries en toekans hebben wij de Quetzal gespot. Moesten we ook wel iets voor doen, als een “echte vogelaar”(hahaha) hadden wij het geluid van de Quetzal op de Iphone gezet. Wij het regenwoud in en afspelen maar, weinig succes… zag er waarschijnlijk best wel dom uit. Maar ja, was een tip van een vogelaar. Gelukkig kwamen we Amerikaanse pensionado’s tegen die regelmatig in het regenwoud komen en haarfijn konden uitleggen waar de Quetzal haar nest aan het bouwen was. En wij moeten zeggen, een erg coole vogel! Tick in the box, iets waar echte vogelaars jaloers op zijn (er worden zelfs speciale Quetzal reizen georganiseerd).

IMG_2096

Wij sliepen in Boquete in een waar kasteel, gebouwd door een excentrieke Spanjaard maar nu een hostel. Grappig genoeg kwamen we een Nederlandse tegen die we maanden geleden ook in Ushuaia (Argentinië) in een hostel hadden ontmoet. Hoezo kleine wereld!

Op 15 april zouden wij naar Orlando vliegen, niet vanuit Boquete maar Panama City. Dit betekende nog een vrij lange autorit (7 uur) terug naar Panama City over de Panamerican Highway. Nu hadden Kees en Loes (de Nederlandse biologen waar we eerder verbleven) al uitgelegd dat men in Panama twee maal per maand salaris uitbetaald krijgt en dat die dagen erg druk zijn. Eerste en vijftiende van de maand… iedereen krijgt geld (vaak contant) en vertrekt dan “wat eerder” naar huis. Wat ze niet verteld hadden dat oom agent (of te wel de verkeerspolitie) hun salaris die dag nog moet verdienen. Sowieso is het erg onduidelijk hoe hard je mag rijden op de belangrijkste (en ook enige) snelweg van Panama… maar als er dan ook nog een groot aantal motoragenten staan te flitsen. Tja, dan is het niet vreemd dat het prijsschieten is en Hub bij de eerste agent de pineut was. Gelukkig is ons Spaans niet al te goed en reden we maar 10 km te hard anders was de boete veel hoger geweest. Oom agent stond heel tactisch VOOR een bord 50 km per uur (en dit op de snelweg!). Anyway, we konden 50 USD betalen of … Hub kende het corrupte stelsel hier en liep effe mee met oom agent. Even vragen om korting, geen bonnetje nodig … allemaal geen probleem. De goochel truck waarbij 50 dollar, 25 dollar werd en in iemands zak verdween. Leuk verhaal, zonde van het geld en zo houden we de corruptie vrolijk in stand. Gelukkig prima terugrit verder, na 14:00 geen agent meer op de weg 😉 Vlucht naar Orlando was ook goed en kort, maar zo’n 3 uurtjes. Eerste dag in Orlando beetje rustig aan gedaan en Gatorland gezocht, een pretpark / dierentuin in het thema van… juist ja. Best wel aardig, in ieder geval huuuuuuul vuuuuuul alligators en krokodillen. Misschien leukste was nog een swamp walk, een mooie wandeling door een echt moeras waar we toch weer veel dierleven zagen in de vrije natuur (en niet in een jumping alligator show).

IMG_2109

De dag erna was ingeruimd voor Walt Disney’s Magic Kingdom, een van de 6 Disney parken hier in Florida (naast nog vele andere zoals Universal Studio’s, Seaworld, Kennedy Space Centre). Wat we even vergeten waren is dat het hier ook voorjaarsvakantie was. Druk! Maar gelukkig tot 12 uur ’s nachts open en de vuurwerk show rondom het kasteel was echt geweldig. Sydney tijdens nieuwjaar komt niet in de buurt. En elke dag weer. Amerikanen zien een bezoek aan de pretparken echt als vakantie – een weekje pretparken – En wat hoort daarbij, juiste ja matching t-shirts. Allemaal eenzelfde t-shirt met de naam van het familielid (grandma, daddy, mother in law etc.) of teksten als “best day ever”, “johnston’s family trip”. Wij hebben ons kapot gelachen… Leukste tekst vonden wij “most expensive day ever”. Want jezus goedkoop is anders. EUR 140 entree pp, colaatje EUR 4,50 over eten en souvenirs maar niet te spreken. Zal wel typisch Nederlands (of meer specifiek Berkers) zijn, maar wij hebben op de kleintjes gelet. Was alles bij elkaar een erg lange, maar leuke dag.

IMG_2138

Vanuit Orlando zijn we naar Miami gereden, vooral voor de Everglades want die stonden al een tijdje op het lijstje. Echter nooit in de buurt geweest en een goedkope vlucht (Florida hadden we niet echt in de planning) maakte een bezoek toch mogelijk. Natuurlijk een Airboat tocht gedaan (jezus wat een herrie) en als echte Nederlanders gefietst (tussen de alligators). Everglades waren prachtig en Miami zelf was ook leuk. Geweldige witte stranden en blauwe zee. Een weekje Florida vonden wij genoeg, zeker omdat de belangrijkste reden voor onze US trip toch de West Kust is. En daar zitten we nu… in een “gezellig” motel (zien er werkelijk allemaal hetzelfde uit), met een iets te grote huurauto. Maar daarover volgende keer meer.

IMG_2158

Hasta la vista .. groetjes uit Panguitch.

1. Marlies:
    24 april 2019
    Leuk relaas van jullie avonturen, fijn om te lezen.
  2. Nixole Laga:
    24 april 2019
    Geweldig verhaal. Gaan jullie, bij terugkeer in Nederland, geen heimwee hebben ?
  3. Emmy:
    24 april 2019
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen.
    Wederom travel safe en enjoy!!
    Gr Emmy
  4. Jeanne Brangers:
    25 april 2019
    Leuke spannende blog om te lezen. Goed opgelost met die corrupte agent. Tja...….Als ze Estaban of zo iets heten dan op je hoede zijn. Veel plezier.
  5. Marco:
    1 mei 2019
    mooie verhalen en bijbehorende foto's! maar om nu de corruptie te stimuleren... :(
  6. Marc:
    9 mei 2019
    Wat gaaf allemaal weer. Maar dat afpingelen op die boete is niet echt integer :-).

Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.